HURTIG LEVERING
GRATIS FRAGT PÅ ALLE ORDRER
HØJ KVALITET TIL FAVORABLE PRISER

Dansk smykkefirma skaber unik købsrejse

frederik IX studios

Af: Mads Jensen

Det danske smykkebrand Frederik IX Studios tænker smykkesalg ud af smykkeboksen. De har i samarbejde med to prisvindende designere skabt et showroom midt i København, som inviterer kunden med på en æstetisk, dragende og nytænkende købsrejse.

Smykkebrandet Frederik IX Studios har som en trojansk hest infiltreret den danske smykkebranche. Med deres maskuline udtryk, en historiefortælling der skaber opmærksomhed og et æstetisk udtryk uden sidestykke, har smykkebrandet på få år sat deres aftryk på et konkurrencepræget marked. Nu er de klar til at åbne deres nye showroom, og vise deres unikke håndlavede unisex-smykker frem i Kronprinsensgade i hjertet af København.

En smykkerejse fremfor en smykkebutik

Den eksponentielt stigende efterspørgsel efter smykker fra Frederik IX Studios, har skabt fundamentet for at tænke smykkesalg i nye rammer. Ifølge Dansk Erhverv træder flere fysiske butikker i øjeblikket vande og gisper efter vejret. Den altædende digitale udvikling får endda flere til at dreje nøglen om. Forbrugerne søger med lys og lygte efter et sammenspil mellem online- universet og den fysiske butik, hvor de kan se og røre, inden de træffer den endelige købsbeslutning. Netop dette behov vil Frederik IX Studios imødekomme:

”Vores kunder har et behov for, og et ønske om at røre, prøve og se smykkerne inden de køber. Med udgangspunkt i kundens behov har vi i samarbejde med Aspekt Office skabt et showroom, hvor kunden bliver inviteret helt med ind i vores unikke univers. Designerne Hans Toft Hornemann og Terkel Skou Steffensen fra Aspekt Office har med afsæt i vores historie, ønsker, fremtidsdrømme og produktkatalog skabt en smykkerejse fremfor en smykkebutik,” siger direktør i Frederik IX Studios, Louise Mygind Andersen.

Det unikke brandunivers

Smykkerejsen og Frederik IX Studios’ brand er inspireret af historien om Kong Frederik IX, som gjorde karriere i søværnet, elskede livet til søs, og var tatoveret som en vaskeægte sømand. Det at lade sig tatovere, var dengang helt og aldeles uhørt – og i særdeleshed som konge. Frederik IX var dog ikke som andre konger. Han færdedes blandt alle mennesker – på barer i Nyhavn, hos stammer i Afrika og til royale fester i kongehuset. Han var visionær og normbrydende, og var med sit varme og folkelige væsen med til at nedbryde afstanden mellem kongefamilien og den almindelige befolkning. Netop idealerne om at bryde normerne, nedbryde barrierer, og det at være noget for alle og ikke kun for nogen, gennemsyrer Frederik IX Studios’ værdigrundlag. Unikke og håndlavede smykker skal være tilgængelige for alle – både mænd og kvinder.

Louise Mygind Andersen og Jeppe Grønning Jensen, der sammen driver Frederik IX Studios, synes desuden at have fundet opskriften på sammenspillet mellem onlineuniverset og den fysiske butik:

”De fysiske butikker er helt tydeligt under pres. I vores optik er den altoverskyggende årsag til dette, at mange butikker ikke lytter til forbrugernes egentlige behov. Den fysiske købsrejse er i dag forbundet med lang kø, mange mennesker og stress. Vores univers byder derimod på ro, afslapning og en god historie. Vi presser ikke forbrugeren til et køb, men indretningen, miljøet, udstillingerne, historien og stemningen inspirerer forhåbentligt kunden til et køb,” udtaler Jeppe Grønning Jensen, som er medejer i Frederik IX Studios.

Nytænkning af den fysiske butik

Dansk Erhverv forventer at butiksdøden vil fortsætte de kommende år, hvorfor det kan synes besynderligt at et smykkebrand med stor online succes, ønsker at åbne en fysisk butik. Medejer og designer hos Aspekt Office, Hans Toft Hornemann, forstår dog godt Frederik IX Studios ønske:

”Jeg oplever det samme problem i stort set alle fysiske butikker. De formår ikke at tænke forbrugeren ind i deres univers. Dét har været vores overordnede mission med designet af Frederik IX Studios nye showroom. Når det første kunden bliver mødt af, er et loungeområde med friske farver og bløde møbler, så ændres vedkommendes tankemønstrer. De får ikke presset salget ned i halsen, men bliver derimod en del af en hyggelig atmosfære, hvilket skaber rolige og trygge rammer omkring købsrejsen og den endelige købsbeslutning. Vi har skabt en social oplevelse, som ikke først og fremmest handler om salg,” siger Hans Toft Hornemann.

Hans Toft Hornemann og Terkel Skou Steffensen fra Aspekt Office er to erfarne designere med en fortid hos b.la. MENU, HAY og Normann Copenhagen. Hans Toft Hornemann har flere gange været ansvarlig for designet af Normann Copenhagens stande på designmesserne Salone del Mobile i Milano, Maison et Object i Paris og Stockholm Furniture Fair.

En opdagelsesrejse gennem tre zoner

Frederik IX Studios nye showroom er blevet inddelt i tre forskellige zoner, Lounge, Corridor og Studio, som sender kunden på en sanselig og visuel rejse i Frederik IX Studios smykkeunivers.

I Loungen kan kunderne slappe af i lækre bløde designmøbler fra Normann Copenhagen. Det rå, industrielle og maskuline materialevalg understreger, at man befinder sig i et både feminint og maskulint univers. Udtrykket stemmer overens med Frederik IX Studios historie og produktkatalog, som henvender sig til både mænd og kvinder.

Fra Loungen bliver kunden af lysstofrør i loftet ført imod Corridor. Den lyseblå farve på væggene fortsætter, men i Corridor er væggene beklædt med upolerede og massive spejlplader, som giver et vandlignende genskind fra lysstofrørene i loftet. For enden ad gangen oplyses to travertinpodier, hvor flere af Frederik IX Studios smykker fremvises i glasmontre.

Lysstofrørene fører kunden videre af snoede gange, der giver associationer til havet. Undervejs fremvises flere af Frederik IX Studios smykker. Til sidst ender kunden i Studio, hvor alle smykkerne vises frem. Her kan smykkerne røres, ses og prøves.

Smykker til både mænd og kvinder

Frederik IX Studios smykkeunivers adskiller sig fra mange andre smykkebrands, da de i ligeså høj grad henvender sig til mænd som til kvinder. Produktkataloget byder på elegante, raffinerede og smagfulde smykker til kvinder og mere rå, virile og upolerede smykker til mænd. Der er tale om high-end smykker til en overkommelig pris, der gør det muligt for alle at være med.

Frederik IX Studios smykker er håndlavede, og der gås ikke på kompromis med materialevalget. Smykkerne er derfor lavet i guld, 925 sterlingsølv og 22 karat guldbelægning. Alle deres sten har en unik historie og er nøje udvalgt, hvilket betyder, at alle naturstenene har deres eget unikke udtryk. Frederik IX Studios giver dig ydermere muligheden for at designe dit helt eget unikke smykke.

Den store åbningsdag

Dørene til det nye showroom i Kronprinsensgade 13, 1. tv. åbnede officielt d. 6. september kl. 16.00.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Secured By miniOrange